Апробація підручників передбачає своєрідне "тестування" їх. Що це означає? Учитель може виявити бажання апробувати підручник певного автора/авторського колективу, отримати матеріали від видавництва та навчати дітей (Наказ УІРО “Про затвердження інструктивно-методичних рекомендацій щодо проведення апробації підручників (крім електронних) для 4 і 9 класів та з окремих навчальних предметів для 6, 7, 8 класів закладів загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році” від 15.08.2025 № 165-аг). Наприкінці апробації вчителі, а також батьки надають відгуки та пропозиції щодо підручника.
Алгоритм дій для педагогів, які виявили бажання апробовувати підручники для 4 або 9 класів у 2025/2026 н.р.:
- Обрати підручник/и, який бажаєте апробувати;
- Заповнити Форму для створення заяви від ЗЗСО про участь у апробації підручників;
- Зареєструватися на платформі ВШО під категорією "Вчитель" (якщо раніше не були зареєстровані);
- Під час апробації вносити пропозиції/зауваження/побажання тощо стосовно підручників, які апробовуються, у розділах "Обговорення" на платформі ВШО;
- Підготувати висновки (відгуки та пропозиції) щодо якості апробованих підручників (наприкінці апробації).
Витяг з наказу МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНОЇ УСТАНОВИ «УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ РОЗВИТКУ ОСВІТИ» №165-аг від 15.08.2025.
Якщо заклад загальної середньої освіти бажає взяти участь в апробації підручників у 2025/2026 н.р., то до 26 серпня 2025 року (включно) на електронну адресу Установи info@uied.org.ua необхідно надіслати сканкопії документів, а підписані паперові оригінали на адресу вул. Митрополита Василя Липківського, 36, 03035, Київ, Україна (адреса, якщо відправляти Новою поштою: 55 відділення Нової пошти у місті Київ, вул. Сурикова, 3. Отримувач: Сацункевич С.В. тел.: 0672318214). Документи можуть бути підписані електронним підписом, що не вимагатиме надсилання паперових оригіналів.
Перелік необхідних документів:
- Заява від ЗЗСО, підписана директором/директоркою, із гарантією того, що апробація буде проведена в повному обсязі та належним чином (додаток 2 форма 3), заповнюється керівником ЗЗСО через онлайн-форму, розміщену за адресою: https://uied.org.ua/aprobacziya/instruktyvno-metodychni-materialy/
- Заява вчителя/вчительки, який/яка беруть участь в апробації (додаток 3 форма 4).
- Згода вчителя/вчительки, який/яка бере участь в апробації, на обробку персональних даних (додаток 4 форма 5).
Усі необхідні для заповнення форми знаходяться в інструктивно-методичних матеріалах за адресою вище (у пункті 1 вищезазначеного переліку).
До 01 вересня 2025 року на сайті Установи буде оприлюднено наказ з відповідним переліком закладів загальної середньої освіти та підручників, що будуть брати участь в апробації.
Під час апробації вчитель/вчителька досліджує якість підручників відповідно до критеріїв, визначених цими інструктивно-методичними матеріалами, з дотриманням принципів незалежності, професійності, об’єктивності, неупередженості. Протягом І етапу (01.09.2025 – 31.12.2025) педагогічні працівники ознайомлюються з електронними версіями підручників на платформі ВШО, використовують електронні версії підручників в освітньому процесі. Під час апробації вчителі/вчительки можуть обговорювати/коментувати підручники, а також надавати пропозиції щодо їх покращення (змісту, оформлення, методичного інструментарію тощо) під кожним фрагментом електронної версії підручника у спеціально визначених чатах на платформі ВШО. За результатами проведення І етапу педагогічний працівник формує висновок (додаток 5 форма 6) щодо якості підручника, його відповідності запитам учасників освітнього процесу. У висновку рекомендуємо зазначити думку батьків учнів/учениць. Зокрема для цього пропонуємо використати форму (додаток 6 форма 7). Наприкінці І семестру (протягом останніх тижнів) педагогічні працівники проводять у класі діагностувальні роботи (не менше однієї) щодо досягнення очікуваних результатів навчання, перевіряють їх та узагальнюють. Звертаємо увагу, що діагностувальні роботи не впливають на підсумкове оцінювання учнів/учениць. Рекомендуємо авторам (авторським колективам) розробити щонайменше одну діагностувальну роботу, а саме: сформувати тестові завдання (від 15 до 20 завдань різного рівня складності) за навчальними матеріалами, що апробуються на I етапі, ураховуючи концепції своїх підручників; розмістити в курсах на платформі ВШО до 1 жовтня 2025 року.
Протягом ІІ етапу (01.12.2025 – 31.12.2025) педагогічні працівники ознайомлюються з підручниками/посібниками, представленими в повному обсязі, та надають зворотний зв'язок щодо їх якості у формі опитування (додаток 7 форма 8). Висновок педагогічного працівника щодо якості підручника, його відповідності запитам учасників освітнього процесу обговорюється й схвалюється на педагогічній раді закладу загальної середньої освіти. Керівник закладу освіти до 31 грудня 2025 року надсилає на адресу Установи (вул. Митрополита Василя Липківського, 36, м. Київ, 03035) загальний висновок про проходження апробації (додаток 8 форма 9). До загального висновку додаються такі документи: висновки педагогічних працівників щодо якості підручника, його відповідності запитам учасників освітнього процесу; узагальнені результати діагностувальних робіт; діагностувальні роботи (якщо педагогічні працівники проводили їх не на платформі ВШО).
З педагогами, які будуть проводити апробацію, на зв’язку будуть представник авторів Оксана Карпюк karpiuk@i.ua і методист видавництва
Ольга Тимчак lingua.vital@gmail.com
Корисні контакти з видавництвом:
Анна Лазорко (дзвінки та листування он-лайн) - Viber, WhatsApp, Telegram: 0685021968
Богдан Білах (стосовно документації та угод) - 0934673146
Електронна адреса: astonpilot1991@gmail.com